Jacek Piasecki - w 2023 roku wykonaliśmy 116% planu
W roku 2023 Airport Hotel Okęcie osiągnął imponujące wyniki, pokonując wyzwania rynkowe. Jacek Piasecki, dyrektor generalny hotelu, dzieli się z nami szczegółami osiągnięć hotelu i planami na 2024 rok.
2024-01-11, 11:50

Jakie osiągnięcia finansowe zanotował Airport Hotel Okęcie w 2023 roku?

W 2023 roku nasza strategia zarządzania hotelem okazała się bardzo udana. Uzyskaliśmy imponujący wynik, osiągając 116% planu budżetowego. Dzięki starannej pracy zespołu Airport Hotel Okęcie (AHO), już od trzeciego tygodnia października mieliśmy zapewniony pełny budżet roczny. Pozwoliło nam to obsługiwać wszystkie kolejne kontrakty i klientów z komfortowym zapasem, co było niezwykle cenne i pozwoliło nam skoncentrować się na satysfakcji każdego Gościa. Nasz wynik rok do roku poprawił się o 29,3%. Naturalnie, w ciągu roku dostosowywaliśmy się do zmieniających się warunków rynkowych, ale odpowiednio dobrane strategie pozwoliły nam osiągnąć sukces, co doskonale ilustrują liczby. Wyzwaniem był krótki lead time, który jednak z każdym miesiącem 2023 roku stopniowo się wydłużał, ale i w tej dziedzinie odnieśliśmy pełny sukces.

Jakie wyniki wypracowaliście w poszczególnych działach?

W obszarze pokojowym osiągnęliśmy znakomite wyniki – w segmencie indywidualnym 133%, podczas gdy w segmencie MICE osiągnęliśmy 90% założonych planów. Całkowity plan pokojowy zrealizowaliśmy na poziomie 112,7%. Roczny wzrost przychodów z pokoi wyniósł 26,4%.

Jak zmieniło się obłożenie?

Średnie obłożenie naszego obiektu wyniosło 90%, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do budżetu. To wyjątkowe osiągnięcie, zwłaszcza po okresie zniesienia obostrzeń związanych z COVID-19. Pomimo niewielkiego spadku obłożenia i średniej ceny za pokój (ADR) w segmencie indywidualnym w czwartym kwartale, udało nam się utrzymać wyjątkowo wysoki poziom.

ADR, RevPAR - jak zmieniły się te wskaźniki?

Nasz średni ADR był o 2,6% wyższy niż zakładano, co stanowi aż 15,7% wzrost w stosunku do ADR z 2022 roku. Wskaźnik przychodu na dostępny pokój (RevPAR) wzrósł o imponujące 12,5% względem założeń, a rok do roku odnotowaliśmy wzrost o 26,2%. Jest to bardzo pozytywny trend.

Czy Wasze restauracje, cukiernia i catering mogą również pochwalić się realizacją planów?

W obszarze gastronomicznym również osiągnęliśmy poziom 100% wykonania, co świadczy o stabilności i skuteczności naszych działań. Jest to dla nas ważne osiągnięcie, pokazujące konsekwencję i dbałość o każdy aspekt naszej działalności.

Jaką udało się osiągnąć marżę?

Finalny wskaźnik GOP, według prognozy, wyniesie 37%, co oznacza, że jest o 1,4% wyższy niż zakładaliśmy. To znaczący sukces, zwłaszcza że budżet roczny został przekroczony o 16%. Dzięki procesom zarządzania kosztami i optymalizacjom udało nam się wypracować więcej przy lepszym wskaźniku GOP, nie tracąc przy tym na wysokiej jakości świadczonych usług. Świadczy to o profesjonalizmie naszego zespołu, który potrafi w trudnych czasach dużej inflacji i rosnących kosztów twardo negocjować z dostawcami oraz optymalizować grafiki pracy. Efekty tych działań były widoczne w każdym miesiącu. Nasz wyśmienity zespół działu sprzedaży i revenue managera zadbał dzięki odpowiedniej strategii o prawie pełne obłożenie hotelu.

Czy mógłby Pan przybliżyć osiągnięcia hotelu w poszczególnych obszarach działalności, takich jak obszar pokojowy i gastronomiczny?

Rozkład procentowy przychodów między główne obszary działalności wyglądał następująco: 43% z części pokojowej, 46% z gastronomii i pozostałe 11% z sal konferencyjnych oraz parkingów. W stosunku klienta MICE do klienta indywidualnego osiągnęliśmy proporcje 2:1, co obrazuje, jak po pandemii wzrosło zapotrzebowanie na konferencje. Niemniej jednak znacząca ilość klientów indywidualnych również przyczyniła się do poprawy finalnego wskaźnika GOP.

Motto przewodnie naszego zespołu Revenue Management w tym roku brzmiało: „Dzień bez overbookingu to dzień stracony” oraz „-1 to nie minus”.

Czy tak dobry wynik jest dobrym prognostykiem na 2024 rok?

Dobre wyniki z 2023 roku są inspirujące, ale jak wiadomo, obroty nie mogą rosnąć w nieskończoność. Już zauważamy osłabienie segmentów indywidualnych pod kątem wolumenu oraz ADR. Dlatego na 2024 rok przyjęliśmy strategię niewielkiego wzrostu budżetu w porównaniu do wyniku z 2023 roku. W naszych planach duży nacisk kładziemy na zarządzanie kosztami, z celem osiągnięcia 40% wskaźnika GOP, co jest mocno ambitnym zadaniem w obliczu rosnących cen surowców, płac pracowników oraz mediów. Wymagać to będzie selektywnego dobierania biznesu, który wpisuje się w naszą strategię, oraz optymalizacji kosztów na wszystkich frontach, nie tracąc jakości usług czy smaku w naszych restauracjach. Jestem przekonany, że dzięki pracy z profesjonalistami w swoich dziedzinach, nasz wspólny wysiłek zostanie ukoronowany sukcesem, i na koniec 2024 roku osiągniemy nie tylko założony plan przychodowy, ale również zamkniemy rok z planowanym wynikiem GOP.

Jak wyglądało w kończącym się roku okno rezerwacji jeśli chodzi o wydarzenia MICE?

Okno rezerwacji dla wydarzeń MICE znacznie się wydłużyło w minionym roku. Firmy wróciły do planowania wydarzeń z odpowiednim wyprzedzeniem, co jest związane z zabezpieczeniem terminów w obliczu rosnącego popytu w branży MICE. Zauważalna duża frekwencja uczestników na wydarzeniach organizowanych w naszym hotelu świadczy o znacznym zapotrzebowaniu na tego typu usługi. Każde zlecenie traktujemy indywidualnie, aby spełnić oczekiwania naszych klientów, co zwiększa zainteresowanie planowanymi wydarzeniami i przynosi korzyści obu stronom.

Tak dobre wyniki wiążą się z obsługą bardzo dużego ruchu, a do tego trzeba personelu. Ile osób zatrudnia AHO? Czy problem rotacji i braku personelu mocno przeszkadza w realizacji zaplanowanych zadań? Jak sobie z tym radzicie?

Zdecydowanie, bardzo wysokie obłożenie części hotelowej oraz konferencyjnej generuje potrzebę znacznych zasobów personalnych. Zważywszy na fakt, iż Airport Hotel Okęcie zalicza się do hoteli transzytowo-biznesowych, a średnia długość pobytu to około 1,2 doby – to automatycznie generuje większą ilość personelu służby pięter. Z drugiej strony, kilkuset gości dziennie w częściach konferencyjnych zatrudnia kilkadziesiąt osób pracujących w dziale Food & Beverage (F&B). Do tego dochodzą pozostałe działy wspomagające.

W 2022 roku, kiedy wypowiadałem się na temat personelu po pandemii, jego dobudowy oraz sposobów, jakimi odbudowujemy zaufanie do pracy w hotelarstwie, mówiłem, że jest to najważniejsze zadanie, gdyż zespół to klucz do sukcesu – klucz do jakości. Udało się – mam wspaniały, prawie 200-osobowy zespół, dzięki któremu nasi goście powracają, doceniając wysoką jakość obsługi. Czasem w rozmowach, które prowadzę, słyszę od nich stwierdzenie: „Być może jest wiele obiektów nowych z super pokojami i nowoczesnym wystrojem, ale u Was jest jakość, klimat, obsługa z uśmiechem, życzliwością i wyjątkowym podejściem do gości”.

Czy brak personelu przeszkadza w realizacji zadań? Oczywiście, że pomimo w miarę dobrej kondycji personalnej w AHO, rotacja ma miejsce. Czasem hotele i restauracje toczą „bitwy” o pracownika – kto da więcej, bo biznes to wymusza, więc odczuwamy braki w zespole. Wówczas korzystamy z ogólnie przyjętego rozwiązania, czyli współpracy z agencjami zewnętrznymi i outsourcingu personelu. Niemniej jednak nieustannie dążymy, wspólnie z szefami departamentów, do budowania silnego kręgosłupa zbudowanego na własnych zasobach personalnych.

Co planujecie na 2024 roku pod względem oferty, inwestycji, zmian personalnych?  

Dobre pytanie. Zacznę od końca – o ile wiem, Dyrektor Hotelu pozostanie na stanowisku przynajmniej do połowy roku. ?

W bieżącym roku, dzięki odpowiedniej organizacji przy tak wysokim obłożeniu, zrealizowaliśmy znaczne inwestycje, co było nie lada wyzwaniem. Między innymi:

  • Zakończyliśmy proces generalnej rewitalizacji systemu audio-wizualnego w największych salach konferencyjnych, które obecnie wyposażone są w najwyższej klasy rzutniki laserowe oraz system nagłośnienia.
  • Wymieniliśmy cały system oprogramowania gastronomicznego.
  • Przeprowadziliśmy generalny remont toalet w częściach wspólnych.
  • Znacząco doinwestowaliśmy departament gastronomii w sprzęt kuchenny, zastawę stołową, wyposażenie w nowe meble bufetowe części gastronomicznej.
  • Wykonaliśmy 5 pokoi wzorcowych na poczet planowanego generalnego remontu ponad 130 pokoi w starszej części hotelu wraz z holami.

To ostatnie przedsięwzięcie jest właśnie największym wyzwaniem roku 2024, zarówno pod kątem organizacyjnym, jak i finansowym.

Życzę Państwu w Nowym Roku realizacji planów zarówno biznesowych, jak i prywatnych. Życzę zajętych pokoi i obłożonych sal konferencyjnych, radości z każdego dnia, kompletnych zespołów oraz potrójnego zdrowia.

Z tego miejsca chylę czoła przed pracownikami AHO – jesteście wyjątkowi. Rok 2023 to Wasz sukces!

KONTAKT / AUTOR
Anna Horeca
Biuro Prasowe Horeca
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.